11 November 2010

kronologi : sehari dua sebelum raya

Assalamualaikum...

kita mulakan dengan 2 3 hari sebelum raya ni..huh nak recall semula kejadian ni..hehe..so mana yang terlangkau tercepat ke..sila maaf kan saya..

okey..tak silap aku kan 2 hari kot sebelum hari raya my dad kena kejarkan ke ER kat hospital ni..sebab tetiba sakit perut yang sangat...





masalah nya bukan my dad sorang yang sakit perut...adik2 aku dua orang tu pun ikut sekali...tapi pandai plak skait perut ni datang...dia datang one by one..bukan serentak tiga2...





mula2 my dad...esok kul 10 tu adik aku yang nom 2...hantar pi klinik siap kena cucuk balik...pastu duduk 2 jam lepas tu adik aku yang nom 3 plak dah kena...menggelupur sakit nya,,per lagi nong neng nong neng lah aku jadi driver hantar pergi klinik lagi..

my mom just sakit2 mcm gitu jer...yang aku jer sihat segar bugar tak sakit pun..alhamdulillah..so aku lah kena standby jadi driver 2 hari tu...nasib baik adik bongsu aku pun stedy jer tak sakit jugak...fuhhh..memang takut lah..dah lah nak 2 hari lagi nak raya ni..kalau dah semua jelepek..camno nak raya...

tapi bila dah semua berpantang menjada makan..telan ubat ikut time..semua dah okey dah sehari sebelum raya...so boleh lah menarik nafas lega..

bila semua dah sihat..aku ngan my mom pun berplan lah sama2...dah nak raya kan..benda yang aku paling suka ni wei...apa lagi lets shoppingg...hehehe..





haaaa..ko tengok..bukan setakat shopping bahan2 mentah nak buat juadah..siap angkut karpet sekali tu...cop cop..bukan aku beli pun..hahahaha...tp my mom yang cash...aku tukang cucuk belakang ambil lah ni ambil lah ni..lawa ni..hehehe...

dah umah aku mmg agak nya konsep coklat kot,so ambil lah karpet ala2 coklat..eh jap jap..ada lah yang aku cash jugak...korang jgn ckp aku kedekut ekk...aku beli jugak tau..aku beli alas kaki coklat jer...hahahahaha...okey what...

dah habis shopping2..malam tu memang tak cukup kaki tangan buat yer menyiapkan umah dan juadah...dah lah dalam umah tu 2 orang jer wanita nya..yang lelain lelaki yang macam pahat dengan tukul..huh..





yeahh...tetiap tahun aku memang tak tinggal lan kek coklat ni..ni premix tau..gila senang keje wei..ko masuk2 jer semua kacau2..and kukus..tepung kek ni akak ofis aku ni jual..rm8 hinggit jer..senang wei...

masuk kan telur 3 biji...minyak masak satu cawan...susu cair satu cawan...milo siap di bancuh satu cawan...esen vanila satu sudu kecik...masuk kan tepung premix tu...dah kacau2 sampai sebati...pastu tuang dalam loyang..ang kukus selama 1 jam...nak bake pun boleh..tapi aku lagi suka kukus...

lepas tu masak coklat and curah atas kek tu...lepas tu letak lah mcm 2 perhiasan tu...siap !...senang tak..? aku sekali kukus 2 biji...kat umah aku tu sebiji adik2 aku jer yang ngap...setiap tahun kadang 7 8 pek aku beli tau...mmg my mom pun suka..spare kot2 ada orang nak dtg kan..haaa bancuh2 kek ni jer...





tadaaa....haaa dah siap...! senang sesangat okey..yang tak berapa nak reti masak macam saya ni pun boleh buat...memang sesuai kek ni untuk orang2 yang macam saya ni..hahahaha...so kalau korang nak try kan boleh roger2 saya...

ohh kanak2 riang kat umah tak payah pikir nak kupas bawang..nak potong ayam...soooo sangat jeles...sbb dia orang boleh bantai main bunga api kat laman...ohh sedehhh...saya sangat rindukan suasana itu lagi...sebab..sebab saya kena duduk dapur..hehehe...

kalau lah kat umah nenek..memang confirm aku lah kepala main bunga api..sbb kat umah nenek aku tak yah masuk dapur coz auntie2 aku dah ramai..nnt berlaga cik von..hahaha...

oh yer...saya tak sakit perut...tapi saya sakit gigi...ergghhh...





gigi bongsu saya dah nak kuar...gila wei sakit...dalam dunia ni kan..sakit yang amat adalah sakit beranak...kedua adalah sakit gigi...hehehe..

sampai bengkak2 pipi aku..dah tak tahu nak buat apa kan..aku taruk si koyok ni..berangin2 panas2..lega lah skit sakit nya...

tapi pipi aku plak yang merah..sbb bersilih ganti aku tampal koyok ni...nak g dentist sumpah aku takut...so nak tak nak kena lah tahan..tp kalau dah berhari2 sakit..nak mengunyah pun sakit..akhir nya aku nak pi dentist...tapi nak g dentist kat shah alam..still mencari alasan..hahaha...

bila balik shah alam sakit pun tak lagi...soooooo ko ingat aku nk pergi serah diri ke.??? oh no no no...lagi2 lah ada kawan satu ofis ni sakit mcm aku..dia pi dentist kan..haaa hambik ko kena buat operate okey...3 4 hari tak leh mengunyah...ohh idak lah aku nak tempah bala..hahaha...

skrg tak sakit lagi...maybe akan sakit lagi lepas ni..berserah jer lah..hehehe...

okey nnt next blog sambung time raya plak...


toceh...

No comments:

Blogger templates

Related Posts with Thumbnails