09 June 2010

musim cuti sekolah ( part 1 )

Assalamualaikum....


akhir nya...setelah dekat 6 tahun aku bermaustatin di shah alam ni kan...ni lah first time aku jejak kaki ke air terjun atau lata..atau sungai atau seangkatan dengan nya...

kalau dekat kampung aku kan...memang banyak lah tempat2 macam ni...tapi nama jer banyak tempat macam ni...satu pun aku tak pernah pergi..hehehe...so bila duduk shah alam ni bertahun-tahun pun tak pernah pergi... 2 3 kali aku duduk ajak kaum kerabat pergi..semua busy memanjang....

so kebetulan mak abah aku datang last week...kebetulan dah school break kan...jadi boleh lah datang jalan2...kebetulan jugak ada kenduri sedara aku kat port klang...so ni aktiviti pertama lah mak abah aku datang sini...dah siap prepair semua barang2 ni..nak pergi khelah...kali ni auntie aku bawak pergi Sg.Pasung di Hulu Langat...wahhhh gila jauh sebab tak pernah sampai pun lagi..terasa lah jauh...









haaa....lawa kan tempat nya....memang tepi jalan kampung ni jer...senang jer nak cari...aku rasa lepas ni kalau pergi sorang pun aku dah tau jalan nya...

kat sini dia sediakan pondok2 macam dalam kebun tunggu durian tu...ada yang besar ada yang kecil...dan setiap pondok tu ada harga yer...ko ingat free ke..??? nan adooooo....semua berbayar yer....but okeylah..takd alah mahal pun...satu pondok rm20-25 SEHARI yer...sehari...bukan satu jam...

makna nya ko boleh tido kat pondok tu semalaman...datang petang balik tengah hari besok nya...haa....murah lah tu kan...haruslah ko datang beramai2 kan...takkan datang sorang plak..jadi kalau datang ngan kawan-kawan boleh lah kongsi2....









jadi kami memang pondok lah satu...memang tempat sini ada orang jaga lah...bila kita sampai jer...dan masuk kat pondok2 ni...nnt ada lah pakcik datang bagi resit...kami ambil satu pondok jer...kena rm12 jer...sebab datang nya dalam pukul 10 dah....pastu tgh hari kami balik...so dia ambil rm10 jer..lagi rm2 tuk parking keta...

memang berniaga betul lah pakcik ni kan...semua benda pun berbayar sekarang...dalam pondok ni dia sediakan tikar...kot2 kita nak sembahyang ke...nak tido ke.,senang lah...

time aku sampai tu mana ada orang lagi pun...dah hari jumaat hari bekerja...aku jer yang rembat cuti...hehehe...yer lah...mak abah aku datang jauh2..takkan sehari dua tak leh cuti...bukan nya selalu dia orang datang..ingat abah aku tu nak selalu ke datang takda makna nya...hehehe









memang seronok lah....walau korang kata..eleh macam gini ko kata seronok...ada aku kisah..?? peduli apa aku...janji aku boleh spend masa ngan family aku...dah lah masa aku memang banyak di habiskan di shah alam..mak abah aku ada kat kelantan...

jadi time macam ni lah aku rasa satu saat pun tak nak miss...kalau boleh aku nak bawak mak abah aku jalan lagi...cuti lagi seminggu dua...but abah aku busy yang amat...4 hari pun dah cukup dah...dulu masa muda2 hahaha skrg pun muda but maksud aku muda umur 20 21 dulu memang aku fikir nak enjoy jer kerja nya...sekarang ni bila dah matang ni kan...aku dah terpikir balik...masa bersama family lah kenangan yang aku rasa memang tak dapat beli kat mana-mana..

time ni boleh mandi sama-sama...dalam air tu boleh chit chat gosip2 ngan mak ngan auntie...hehehe boleh makan sama2...sama-sama hidup kan api nak bakar ayam..kadang2 kita hidup ni kan...ni bagi aku lah kan...aku nak kelainan sekali sekala dalam hidup aku ni...baru lah ia nya lebih bermakna...pengalaman tu penting...pengalaman macam cikgu yang penting dalam mematangkan diri kita...

tak boleh lah wei kalau nak lurussssss jer sampai sepanjang hayat...kadang2 aku nak jugak simpang masuk kanan...masuk kiri ke...BUT...mesti ada tapi ni...tapi yang penting kita kenal diri kita...niat kita...mesti pegang...masuk kanan ke kiri ke..janji kita kena patah balik...janji di landasan yang betul....

uii panjang aku khutbah...okey berbalik ke cerita tadi...belum habis wei...ada lagi ni...

lepas habis mandi2...sampai dah biru ketu tangan mulut masing2...kita orang kemas2 tuju ke bukit jalil plak...nak ambil adik aku from johor tu...dan dah ambil terus ke shah alam..nak gi makan kat kedai auntie aku plak....

and apa jadi...we berparty air lagiiii....hahahahah












hahahaha...memang best lah aktiviti pertama ni...sepanjang hari dok main air jer...budak2 ni dah memang biru ketu dah...tapi sanggup nak mandi lagi...kali ni mandi kolam plak..ni dah zaman moden mandi kolam..tadi mandi sungai zaman dulu2...

yang penting budak2 ni happy...aku tak mandi pun...dok tepi kolam jer...jadi life guard...kat kedai auntie gila punya kenyang makan...ikan siakap lah...udang lah...sup lah...memang di jamu kaw-kaw punya...bila kenyang mata ngantuk plak...

lepas kedai auntie...drive ke sri kembangan pulak...malam tu mak abah lepak tido umah uncle usu...boleh jumpa nenek sekali...so dah sampai tu dah mahgrib...mandi2 semua siap2...uncle bawak makan kat luar lagi....memang keje makan makan makan...

sambil makan sambil borak...dah siap makan..balik umah pun sambung lagi borak...ayooo...aku dah tak leh tahan dah...perut kenyang..mata ngantuk..lepas mandi...on aircond...lagiiiii lah cepat mata layu....aku kena rehat yer...sbb 4 hari mak abah kat sini..aku kena jadi driver...aku perlukan tenaga....sbb esok nya banyak lagi aktiviti ni...hahahaha..

nanti aku tempek semua kat sini...jangan risau...


sekian titik...



No comments:

Blogger templates

Related Posts with Thumbnails