24 May 2010

lulus dengan jaya nya ambil lesen CPR

Assalamualaikum...


korang pernah tak hadapi kes2 yang mencemaskan...seperti contoh orang kena sakit jantung ke...pengsan ke...tercekik ke..pernah dok.?? idak pernah..??

emm...rugi yer korang kalau ada kat ofis korang bagi kursus by free jer...elok lah korang pakat2 pergi masuk...walau dengor nya macam kelakar kan...walau korang kata...eee tak da jadi nya kat aku...

haaaa...awas yer korang...malang itu tidak berbau...walau bukan kaum kerabat kita...adalah jugak korang rasa tak berapa nak bersalah kan...cuba kena kat kaum kerabat kita...apa rasa..? walau tengok macam susah nya...but dengan pertolongan cemas tu lah korang boleh selamatkan nyawa seseorang sebelum ambulans datang...

entry ni aku nak gebang2 kan..yang aku dah dapat lesen asas pertolongan cemas selama 2 tahun...yeehaa....alhamdullillah...dengan sedikit ilmu ni..harap2 aku dapat lah berbakti kepada kaum kerabat ku dan orang ramai...







kursus ni berlangsung selama 2 hari di fakulti aku ni jer...ni usahasama biro fakulti dengan pusta kesihatan uitm lah...sebelum ni dia dah anjurkan pun..masa tu aku tergedik2 tak nak ambil tahu...but bila nama aku sendiri dah tersenarai bila dia orang buat kan fakulti...terpaksa lah kan...hahahaha...

masa mula2...macam2 aku dok pikir ni...duk susun plan baik punya...konon2 nak mencilok lah time kursus ni...hahaha...jahat kan..orang nak bagi ilmu pun tak nak...







but bila dah 2 3 jam start tu....wow....serius beb...best wooo...

macam2 aku belajar...dari macam mana jadi....apa nak buat...macam mana nak buat...apa kesan nya...semua ai belajar...semua ai dah tahu...teehhee...

dengan fasilitator nya pun semua veryyyy the sporting hebat lah...sabar melayan kerenah masing2...satu persatu...slow2 montion semua duk terangkan satu2 perkara yang serius tu...







bila dah tahu kan...memasing baru lah dengar...oooooo....haaaaa...ye ke...eeee teruk nya...nasib dah tahu....bagus nya....

macam2 reaksi yer korang...bila dah belajar,.dah lalui dengan mata kepala sendiri...baru lah kita tahu..bak kata orang tua..tak kenal maka tak cinta...haa..sebijik lah kes aku ni..masa mula tu..ya allah kenapa lah dia orang masuk kan nama aku...nyampahhhh...but bila dah tahu..rasa nak berterima kasih lah plak...

haa...bagus wei...benda yang bukan senang yer kita nak ambil...kata ketua doktor tu...bukan semua orang yer dapat lesen buat cpr ni...orang yang betul2 fokus...betul2 berani...sebab nya..nak ambil lesen ni kena ambil exam teoti dan praktikal sorang2...







bagi aku...ianya sangattttt lah berbaloi...walau bukan taraf doktor nurse ke apa...sekurang2 nya..aku dah ada basic...dah ada pengetahuan...sebab kaum kerabat ku..banyak yang semua presiden penyakit...terutamanya nenek ai lah...

sekurang2 nya kot2 dia jatuh pengsan ke apa ke...sempat lah aku tolong lah dulu nak tunggu ambulans datang...doktor tu cakap...banyak kes yang berlaku...bila seseorang jatuh pengsan ke apa2 lah...semua nya pakat tengok...padahal time tu lah..patut nya kita kena tolong untuk sambungkan sikit nyawa nya...

ya aku tahu...ajal maut di tangan tuhan...kalau nak cabut nyawa jadi jugak...but sekurang2 nya...kita dah berusaha dulu...kita ikhtiar dulu...kalau jadi jugak...nak buat macam mana...itu dah takdir nya...sekurang2 nya..aku takkan rasa terkilan...







bukan setakat dia ajar cpr untuk orang dewasa...but untuk cpr orang dewasa tercekik pun ada...macam mana nak kuarkan...macam mana nak handle kalau terjadi situasi sebegitu..

haruslah...time kursus tu aku guna patung semua yer...takkan orang betul2 plak...kang jadi lain plak...teheee....pastu dia kasi sorang satu plastik khas untuk buat lapik kat mulut patung tu...tu kena jaga lah..sebab takkan lah kita nak main tiup ikut suka hati kita kan...orang lain pun nak guna jugak..







and untuk baby pun ada...baby cpr dan baby tercekik...

baby ni lagi lah rumit nya...sebab dia kan baby...kecil lagi..tak pandai cakap...so kita kena cepat..kalau macam orang tua ni..kita boleh suruh dia batuk ke..apa ke lah kan kalau tercekik...kalau baby..mana lah nak paham kan...

jadi banyak jugak lah...perkara2 yang boleh dan tak boleh kita lakukan terhadap baby...cara nak selamat kan baby ngan adult pun sangat berlainan...dia orang lagi lah tulang temulang ni snagat kecil dah senang patah...jadi bukan sebarang cpr boleh di berikan...







doktor tu pesan jugak...biasa nya kalau terjadi kes macam ni kan...confirm kita panic yang amat lah kan...apa nak buat...kehulu kehilir lah kan...

but perkara pertama yang perlu kita ingat kan...kit kena stabil kan diri kita dulu..kena tenangkan diri kita dulu...baru lah kita boleh pikir dengan baik untuk membantu mangsa tu...

takkan ko dok terketar2 mengggigil tak hengat nak jugak buat cpr kan...silap2 kita dulu yang tumbang...kata nak membantu...hehehehe...







masa aku kursus tu..sehari dia ajarkan segala2 nya...teori dan praktikal nya...keesokkan nya plak baru lah exam tak hengat dunia...

belah pagi sessi objektif untuk teori...pastu dari tgh hari sampai petang...buat praktikal plak...objektif nya ada 30 soalan..ambik ko...doktor tu cakap jugak tau...kadang2..doktor yang bertaraf PHD tu pun kadang2 teori gila hebat time exam...bila time praktikal hancussss....langsung tak boleh buat...







time praktikal nya plak...ada 4 station..station 1 adult cpr...station 2 adult chocking...station 3 baby cpr dan station 4 baby chocking...

so..setiap orang nama kena panggil pastu dia bagi lah mana2 station ni...pastu nanti pegawai tu akan bagi situasi lah macam mana...contoh yang aku kena mula2 kena kat station adult chocking...kat kfc lagi...ada orang dewasa tercekik tulang ayam...

haa..pastu ko kena lah lakon kan macam yang di ajar...apa nak cakap...apa nak buat...pegawai tu dok peratikan jer...satu2 dia dok catitkan apa yang kita buat...betul ke salah ke...







aku plak alhamdullillah sebab aku telah lulus dengan jaya nya...siap dapat best student lagi...sebab aku dapat dua GOOD untuk 2 station dari 4 station..dan objektif plak aku dapat 29/30...hehehe...salah satu jer...

station baby chocking dengan adult cpr dapat GOOD...fuhhh...lega wei...time baby chocking tu...dia siap bagi situasi kat aku kan..baby aku tu telan 3 biji benda asing...lego mainan tu...guli dengan manik...haaa ambik ko...

tertonggeng terbalik lah aku kena buat...dalam hati aku..gila sungguh baby ni..kebulur ke apa sampai 3 biji dia telan...hahahaha...

but ngomel2 pun...aku dapat GOOD...tengkiuuuu....hehehee...suka nya...tak sia2 sebelum exam tu kat umah aku dah test kat teddy bear aku...hahahahahaha...yer lah wei...bukan senang tau nak dapat lesen ni...FREE plak tu...

pastu sapa yang tak lulus...tak da sijil tau..lagiiii lah malu plak..orang lain tau lah kita tak lulus...bukan semua orang dapat sijil...time aku tu...6 orang tau yang tak lulus...

but yang tak lulus tu..boleh repeat lagi nnt pertengahan jun nnt...dia buat lagi..

so itu lah pengalaman aku time minggu lepas...tu yang aku kata busy satu minggu...uiii kena study fokus tau...pape pun aku dah lulus...tq lah yang banyak membantu time exam tu...lain kali aku nak try kursus yang lain plak...


sekian titik..

No comments:

Blogger templates

Related Posts with Thumbnails