15 October 2009

Try And Error

Assalamualaikum....



Haa..korang ada tak resepi yang best lah...yang boleh buat sendiri...dan yang penting...leh kongsi-kongsi ngan kawan-kawan...kah2...

Aku ada satu...ni pun resepi di mintak dari Pn.dib..lecturer kat INTEC dulu...skrg kata nya telah menempat di Jeddah...tiap-tiap minggu leh buat umrah okeyy....best nya kak dib....!!...

Okey...aku rasa semua orang pun tahu resepi ni..tapi..ni lah satu-satu nya desert yang aku rasa hebat lah...huahuahua....TRIFFLE...emm..nyum2....








Ni lah triffle nya...ni selepas 2 tahun aku baruuu buat lagi...first time dulu aku buat ngan kakak aku MADAM LILI...sekarang baru buat lagi....tapi itu pun jenuh nak mencari bahan-bahan nya..yang sangaaaatttttttt lah susah...

Agak nya semua orang nak buat open house...so memerlukan bahan-bahan sama seperti aku nak...dua tiga kali jugak lah aku ulang alik tesco...giant...

Ni buat try and error...huahuahua...tapi sekarang benda alah WHIPPING CREAM tu tersangggaaattt lah mahal wei...1 liter tu dekat rm25 hinggit...wuaaaa....belum masuk buah campuran tu..jelli...mmg sah2 lah desert ni aku buat 2 3 tahun sekali...hahahaha...









Kalau korang nak bahan-bahan nya...

-Perlu ada Kek gulung ( klu molek jenama SILVERBIRD )
-Whipping Cream...( yang cair..bukan yang spray )
-Buah-buah campuran dalam tin tu...
-serbuk jelli...( jenama NONA pun ok..)
-mangkuk kaca yang jernih


mula-mula...potong kek tu dan susun ikut suka hati dalam mangkuk...pastu taburkan buah-buahan campuran tu...( air buah-buahan tu tak nak okey..ambil buah jer...)..pastu masukkan whipping cream..tak terlalu banyak...tak terlalu sikit...agak-agaklah...pastu masak jelli...dah tuangkan ke atas campuran tu semua..pastu sejukkan....pastu siappp..!!! pastu seranggg!!!..hahahaha...


haa...senang kan...ni sesuai tuk kawan-kawan yang duduk di perantauan...contoh nya...PN.SHU dan HUSBAND berada di LEEEDS...dan CIK KAY..di negeri bawah bayu SABAH...

So...selamat mencuba....hehehehe....




No comments:

Blogger templates

Related Posts with Thumbnails